Osho: Tantra: Lélekhez a szexualitáson keresztül (amikor a titok, felismerés)

tantra először megtanít arra, hogy mi a szexuális energia,

hogy hogyan lehet kezelni, hogy mi az a sex,az abban rejlő óriási lehetőség...

hogy mi az orgazmus és a gyönyör.

És aztán, hogy tudod túltenni magad a vágyon.

 

Ráeszmélsz, a boldogság nem az aktusból származik,

az csak elvette a lehetőséget.

 

Az eksztázis máshonnan ered.

Az eksztázisnak három forrása van... ezeket mondom,

de ne higgyétek, hogy szavakból ezt megértitek.

Az elvek önmagukban használhatatlanok.

A csak tapasztalaton keresztül lehet a tied.

Mi a három tényező?

Az aktusban meghal az idő.

Teljesen túl jutsz az időn —

ez nem azt jelenti, hogy megszűnik az idő, mint olyan,

hanem egyszerűen kikerülsz belőle.

Az idő számodra nem létezik, nincs múlt és nincs jövő.

Az egész Lét ebben a pillanatban koncentrálódik, itt-most.

Ez a pillanat az igazi, pillanat.

Ha ezt a valódi pillanatot meg tudod élni akkor nincs szükséged többé a szexre,

akkor az meditáció.

Ha az aktusban nem a 'személyiség' vesz részt —

azt a nyűgöt levetetted magadról. Felszabadultál.

Ezért fél az egyén az aktustól, neki ott el kell tűnnie.

Te, mint olyan, nem fogsz létezni, a kedvesed, a másik,

mint olyan, megszűnt.

Mindketten felolvadtok valami másban.

Az energia alapjaiban olyat teremtett, amiben az ego nem tud létezni,

s persze az ego retteg ettől.

Ha az aktus nélkül el tudsz ide jutni, akkor nincs rá szükség.

Harmadszor; az aktusban végre természetes vagy.

Elmúlik a mesterkéltség, lehullik az álarc;

magad mögött hagyod a társadalmat, a kultúrát, a civilizációt...

a természet organikus része vagy, épp, mint egy fa, vagy egy állat,

vagy mint egy csillag az égen.

 

A természet része vagy, beleolvadsz egy nagyobb valamibe, a világegyetembe,

a tao-ba...

Ebben az energiafolyamban hömpölyögsz —

nem úszol, hanem sodor az áradat.

E három dolog következménye az eksztázis.

Az aktus csak a természetes táptalaja e három tényezőnek,

egy természetes szituáció.

Ha már ismered, és érzékelni is tudod ezeket az összetevőket,

akkor az aktustól függetlenül is létre tudod őket hozni.

Ha tudatossá váltál az eksztázis valódi okaira,

akkor megszabadultál a nemi vágytól.

 

A meditáció nem más, mint a szerelmi aktus élménye az aktus nélkül.

 

De ezt neked kell megtapasztalni, ezen keresztül kell menned,

máskülönben nem értheted.

Az elvek, az ideák, a gondolatok itt használhatatlanok.

 

tantra nem a szex kedvéért van, hanem azért, hogy átsegítsen a vágyon.

 

De csak a tapasztalaton — egzisztenciális tapasztalaton --

keresztül tudsz túljutni rajta, nem ideológiákon keresztül.

A szexualitáson keresztül kivezet a vágy börtönéből.

És csak ez lehet az igazi brabmacsárja.

Ez számodra paradoxnak tűnik, pedig nem az.

A vágyon csak tudáson keresztül lehet túljutni.

A tudatlanság nem segít, úgy legfeljebb egy jó hipokrita lehet belőled...

 

A következő kérdés: Milyen gyakran engedjünk a nemi aktus csábításának,

hogy az segítse és ne hátráltassa a meditációt?"

 

Ez a kérdés egy félreértéből adódik.

A te nemi aktusod és más nemi aktusa alapjaiban különbözőek.

Számodra ez csak megkönnyebbülés — tüsszentettél egy jó nagyot.

Kiadtad az energiát magadból, és ettől megkönnyebbültél.

Ez nem építő jellegű, hanem destruktív.

Nem azt mondom, hogy a terápia megnyugtat — de semmi más nem történik.

 

De a tantrikus nemi aktus alapvetően más, az előbbi ellentéte.

Itt nem dobod ki az energiádat, nem a " dolgod végzed".

Itt az aktusban maradsz, megtartva, ejakuláció nélkül...

a két energia találkozik, egymásba folyik kört alkotnak.

Az aktusnak nincs vége, mindig megmarad.

Ettől teljesen megváltozik az aktus minősége.

Meg kell értened két dolgot; kétféle csúcs, kétféle energia létezik.

 

Az egyik fajtát ismered: elérsz egy izgalmi szintet,

ahonnan már nincs tovább, az a tetőpont.

Itt az energia nem tőled függ; átmegy rajtad, mint a villám,

és te megszabadulsz tőle, megnyugszol, elernyedsz.

Leraktad a terhet, pihenhetsz... elálmosodsz.

Ekként használod, de ez legalább természetes, nyugtató.

Utána jobban alszol... ha nem tömte tele a fejed valamelyik vallás,

mert úgy ez sem segít.

Akkor rémalmaid lesznek, vagy nem tudsz aludni a bűntudattól.

Marcangolod magad, esküdözöl, hogy többé nem teszel ilyet,

és ha mégis elalszol... jön a mumus és kiherél.

 

Ha normális, természetes ember vagy,

nincs túlterhelve a fejed vallási dogmákkal, akkor nyugtatóként hat.

Ez az egyik fajta orgazmus, ezt ismered.

tantrikus orgazmus egy egészen másfajta orgazmus.

Ha az elsőt úgy nevezzük, hogy 'csúcs-orgazmus',

akkor a tantrikus orgazmust elnevezhetjük 'völgy-orgazmusnak'.

Itt nem mész fel az izgalom csúcsára,

hanem lemész a völgy legmélyebb nyugalmi pontjára.

Mindkét fajtához szükség van az izgalomra az elején;

a behatoláshoz a férfinek is és a nőnek is szüksége van az izgalomra.

Ezért mondom, hogy a kezdet mindkét esetben ugyanaz, de csak a kezdet.

Az elején az aktus legyen heves, mély;

ettől mélyebb a tartalma, az intenzitása.

De ha ide jutottal, akkor állj meg!

Egyikőtök se mozogjon.

Csak öleld, szeresd, érezd szerelmesed.

 

Ha a férfi az idő multával veszít merevségéből,

azt pár mozdulattal rendbe hozza,

egy kis izgalom elég és aztán nyugalom.

Így órákon keresztül együtt tudtok maradni.

 

Az izgalom csökken, de az érzés, a szerelem erősödik.

 

Elértek egy pontra, ahol mindketten álomba merültök.

Ez a 'völgy orgazmus';

két tökéletesen nyugodt lény egymásba olvadása.

A közönséges nemi kapcsolatban két izgatott —

feszült, végletesen felizgatott — ember keres kielégülést.

Kívülről egy rövid őrületnek látszik.

A tantrikus orgazmus viszont egy mély, nyugodt meditáció.

Ha megérted, akkor fel sem merül a kérdés,

hogy milyen gyakran lehet szeretkezni...?'

Ahányszor akarsz.

Itt nem vesztesz energiát — ellenkezőleg, energiát nyersz.

Lehet, hogy nem tudod, de az, hogy a férfi és a nő nemi erőket képviselnek,

biológiai, bioenergiai tény.

Két polaritás, negatív-pozitív, yin-yang... vagy érted, ahogy akarod,

a lényeg, hogy egymással szemben állnak.

tantrikus nemi aktusban viszont küzdelem helyett

mély nyugalomban egyesülnek, melyben erőt, vitalitást nyernek

mindketten vibrálnak az új energiától.

Ha a két szerelmes egyesül a szerelemben,

abból mindketten nyertek.

Ezt akárhányszor csinálhatod.

A közönséges aktusban viszont energiát veszítesz,

és csak akkor csinálhatod újra, ha a test regnálódott, pótolta a veszteséget.

Aztán ha regenerálódtál, megint újra elveszted az energiát...

és ez így megy... ez elég kimerítő.

Az egész életedet azzal töltöd el, hogy erőt gyűjtesz, elveszíted,

aztán újra erőt gyűjtesz, megint elveszíted — ez megszállottság.

Láttál már közösülő állatokat?

Lehet, hogy még nem volt alkalmad megfigyelni...

mindegy, hogy milyen fajta; kutya, macska, majom —

nem látsz rajtuk semmi örömet, nem örülnek, nem boldogok.

Az csak egy gépies cselekedet, amit az ösztön diktál.

Csupán a természet parancsának engedelmeskednek.

Nézd meg a majom arcát közösülés után, mintha misem történt volna,

ott nem volt eksztázis.

A nőstény ivarzik, a hím befedezi. Slussz.

Az energia parancsának engedelmeskedni kell.

A közönséges nemi aktus éppen ilyen, de érdekes módon a moralisták nem így látják.

Azt mondják, ne közösülj, ne élvezz, ne viselkedj úgy, mint az állat...'

Pedig az állat csak kényszerből teszi; azt teszi, amit az ösztön diktál.

A párzási időszakon kívül nem látsz állatokat közösülni.

Azt csak az ember teszi — élvezetből.

És mind mélyebb az élvezet, annál emberibb az ember.

 

Az élvezet válik meditációvá, azon keresztül kerülsz kapcsolatba önmagaddal.

De ne feledd: a tantra a 'völgy orgazmust' tanítja, nem a 'csúcsorgazmust'.

Ez a völgy megtapasztalása.

Nyugaton nagyon népszerű Abraham Maslow

csúcs-tapasztalat' terminológiája.

Izgatottan törekszel a csúcs felé, de ha odaértél,

azután csak egy irány lehetséges: lefele.

Erős hanyatlást érzel; levert, letört leszel.

Lezuhansz a csúcsról.

A tantrikus szeretkezés után sosem érzel ilyet.

A völgyből nem lehet lezuhanni, csak felfelé mehetsz.

Tele vagy vitalitással, energiával, élettel, csak úgy sugárzol.

Az eksztázis órákig, akár napokig is tarthat.

Attól függ, mennyire mélyültél el benne.

Ha ezt gyakorlod, akkor előbb-utóbb rájössz,

hogy az ejakulációval csak elpazarolod az energiád.

Arra csak akkor van szükséged, ha gyereket akarsz.

És egy tantrikus szexuális élmény után

egész nap mélységesen nyugodt leszel.

Sőt, akár több napon keresztül érezheted a hatását;

könnyű, békés, üde leszel, otthon érzed magad.

Egy ilyen ember sosem árt a másiknak.

Ha tud, másokat segít a boldogsághoz.

Ha nem, akkor legalábbis senkit nem tesz boldogtalanná.

Csak a tantra képes belőled új embert teremteni —

aki az idő korlátain belül él, aki megismerte az ego-nélküliséget,

személyiség-nélküliséget.

tantrikát nem az akarat mozgatja, hanem a szeretet.

Nem áll ellentétben önmagával, vagyis az egyén már más dimenzióban él;

már nem hajszolja a vágy, és vágy nélkül a szexualitás eltűnik.

Nem azért, mert te úgy akarod - a változásnak az egohoz semmi köze.

Ez egy folyamat; egyszer csak ráébredsz, hogy eltűnt a vágy,

megszületett az igazi Brahmacsárja.

Lehet, hogy ez szinte lehetetlennek tűnik számodra,

hiszen évszázadokon keresztül félrevezettek.

Ez félelmetes, mert eddig pont az ellenkezőjét tanították.

Két dolog van, amitől nagyon félünk:

az egyik a szexualitás, a másik a halál.

Pedig mindkettő a természet része.

Ha valóban kutatsz a tudat felé, akkor egyiket sem kerülheted el.

Meg kell tapasztalnod a szexualitást ahhoz, hogy megismerd a halált.

És ha nem ismered meg a halált,

akkor nem ismerheted meg a halhatatlanságot sem.

Ha megismered a nemi tudatodat, akkor megismered az életet.

És ha önként vállalni mered a halált,

abban a pillanatban, hogy eléred a központját megérted az örökkévalót.

Akkor halhatatlan leszel, mert a halál csak a felszínen történik.

Az igazi kereső számára a szexualitás és a halál alapvető

kérdések annak ellenére, hogy mindkettő társadalmi tabunak számit -

ezekről egy 'jól nevelt' ember nem beszél.

De ez a kettő az alap, és mély kapcsolatban vannak egymással.

 

A mély szexuális aktusban te, mint ego, meghalsz.

Eltűnik az idő, meghal az ego, szétoszlik a személyiség.

Igen, a szexuális aktus egy kis-halál.

Ha ezt tudod, akkor azt is tudod,

hogy a halál egy óriási szexuális orgazmus.

Szókratész nem fél a haláltól, sőt kíváncsi,

érdeklődéssel közeledik a nagy kaland felé.

Örömmel köszönti a halált. Miért?

Mert tudatos a boldogságra, ami a kis-halált követte,

és várakozással fordul a kozmikus orgazmus fele, ami majd a nagy-halált követi.

De számunkra mindkettő tabu.

tantra számára viszont ezek a tudat kutatásának eszközei.

Mindkét jelenségen át kell menni, mindkettőt át kell élni.

 

Következő kérdés:

"Ha az embernek már emelkedik a kundalini energiája a gerinccsatorna mentén,

akkor nincs erre negatív hatással az orgazmus?"

 

Mindegyik kérdés arra utal, hogy nem tudjátok, mi a tantrikus nemi aktus.

Igen, a közönséges nemi aktusban az valoban úgy van.

De ha az energia valoban emelkedik a gerinc mentén a fej felé,

akkor nem tudsz és nem is akarsz közönségesen elélvezni.

Ha mégis megpróbálod, akkor mély konfliktust érzel belül,

hiszen az energia megy felfelé, és te megpróbálod gátolni az irányát,

megpróbálod lefelé kényszeríteni.

A tantrikus orgazmus nem okoz nehézséget, konfliktust.

Segíti a mozgó energiát még feljebb jutni.

A pároddal együtt megnyugodtok, mély ölelésben maradtok együtt...

ez segíti az energia emelkedését.

Közönséges nemi aktusban nagyon nehéz lelassulni,

szinte lehetetlen, mert az más felé törekszik.

 

A meditáció más formái ellenzik a szexualitást,

mert nem ismerik az 'orgazmus' lehetőségét.

Csak a közönséges nemi közösülést ez a joga nagy problémája.

joga igyekszik a nemi energiát felfelé terelni —

a felfelé mozgó nemi energiát nevezik jónak.

A közönséges nemi aktusban viszont az energia lefelé mozog,

ezért mondja a joga, hogy 'tartózkodj!'

'Ha energiát akarsz, akkor tartózkodj a szextől,

mert a kettő együtt a nem fér meg a szervezetedben.'

Az egyik kezeddel igyekszel felfelé energiát,

a másikkal viszont kinyitod a csapot alul.

Süllyedni kezd. Ezzel zavart okozol.

Ezért ellenzi a joga a szexualitást.

A tantra nem ellenzi a szexet, mert a tantra ismeri a 'tantrikus orgazmust'.

Nem pazarolja az energiát, sőt elősegíti.

Nincs ellentét.

A szexualitás tantrikus formája — meditáció.

Ha el akarsz szökni a vágy elől... ha férfi vagy, és menekülsz a nők elől;

ha nő vagy, és menekülsz a férfiak elől — az nem segíthet.

Attól csak erősödik a vágy a fejedben.

Ez is paradox, de már tudod, hogy így van.

Mély szerelmi ölelésben viszont a 'másik' eltűnik.

Azt sem tudod, hogy fiú vagy-e vagy lány.

Csak így tűnik el a különbség, csak így... a férfi elfelejti,

hogy a másik a nő; a nő elfelejti, hogy a másik a férfi.

Így semmi gát nincs az energia utjában, k5nnyeden emelkedik.

Egyébként, ha van 'másik' akkor lefelé húz.

joga és más meditációs módszerek igyekeznek távol tartani téged a másik nemtől,

ellenzik a szexualitást.

Állandóan kontrollálnod kell magad, küszködnöd kell az ösztöneid ellen.

De ha ellenzed a másik nemet, akkor ez megint csak feszültséget okoz,

és az állandó feszültség szintén lehúz.

tantra azt mondja: nincs szükség feszültségre, engedd el magad,

ne ellenezd a másik nemet.

A nyugalomban a 'másik' eltűnik; ha nincs ellentét, az energia emelkedik.

De ne feledd, ez csak akkor lehet, ha a völgyben vagy,

mert ha felmásztál a csúcsra, akkor onnan csak lefelé mehetsz.

 

Következő kérdés:

,Tegnap este azt mondtad, hogy a nemi aktusnak lassúnak kell lennie, ne siessünk,

de azt is mondtad, hogy ne kontrolláljuk a nemi aktust, hanem teljesedjünk ki benne.

Ez számomra ellentmondó, kérlek, magyarázd meg."

 

Én nem kontrollról beszéltem.

A kontroll és a nyugalom ellentétes.

Én azt mondtam, hogy légy nyugodt.

Ha az korlátozni akarod, akkor az valoban feszültséghez vezet.

Utóbb be kell fejezni, mert a feszültség tűrhetetlen.

Az erőfeszítés feszültséghez vezet, amit aztán le kell vezetni.

Amiről beszéltem, annak ehhez semmi köze.

Ne kontrollálj semmit, ne állj az utjába semminek.

Egyszerűen nincs értelme sietni; nem mész sehova — jó ott, ahol vagy.

Nincs hiány és nincs cél.

 

Az aktus egy gyönyörű játék — nincs miért sietni.

 

Ha sehova nem kell odaérned, akkor minek sietsz?

Ha olyan rossz, hogy minél előbb túl akarsz jutni rajta, minek csinálod?

 

A rohanás ott van minden cselekedetedben, egész életed egy rohanás.

S ha mindig mindenhova csak sietsz, akkor az aktusban is sietni fogsz.

Időt akarsz spórolni... de ez nescaffe.

A szex ne legyen 'instant szex'.

Így csak elrontod, és annak nincs értelme.

Élvezd, lassan... ezen felül kapsz egy kóstolót onnan, ahol nincs Idő.

De ha sietsz, itt maradsz.

A tantra azt mondja: hova sietsz? az aktus nem iroda,

itt nincsenek határidők.

Legyen inkább olyan, mint egy tavaszi sétának nincs más célja,

csak kint lenni a szabadban. Süt a nap, énekelnek a madarak,

lassan lépdelsz, sehova nem kell menned, nincs cél.

Visszafordulhatsz, ahonnan csak akarsz.

Ez az alap, erre épül a 'völgy-orgazmus'.

Ha elsieted, akkor feljutsz a csúcsra. Ezzel nem azt mondtam, hogy korlátozd.

 

Aki lassan lépdel, nincs veszélyben, nem esik le sehonnan.

Ha túlizgultál, akkor már késő. Érted mit mondok?

Ha nagyon felizgultál, akkor kontrollálni akarod, és az feszültség.

 

Inkább légy nyugodt, legyen az aktus egy gyönyörű játék.

 

Ne fejezd be maradj a kezdetnél.

Csukd be a szemed, érezd a párodat, érezd, ahogy árad,

lüktet az energia, válj eggyé vele...

ha nem állsz útjába, eggyé válik veled.

 

Ha a régi szokásaid nem tűnnek el azonnal, ne keseredj el...

eljön az ideje. Légy nyugodt.

 

Ne gondold, hogy ha nem élvezel el, akkor valami baj történt.

Ne gondold, hogy lemaradtál valamiről.

Semmiről nem maradsz le, sőt...

Kezdetben azt gondolod, hogy nem fejezted be,

hiányolod az izgalmat, a csúcsot.

Ez elmúlik, csak a megszokásból adódik.

Pár héten vagy hónapon belül megjelenik a 'völgy-orgazmus'.

Várj türelmesen. Ne légy türelmetlen, engedd megérni.

Ha a 'völgy-orgazmust' megismerted,

akkor már nem vágysz a csúcsra, nem éri meg.

De ezt ki kell vámi.

Ne akard, hogy így legyen, hanem engedd, hogy így történjen.

Számodra a nyugalom probléma;

ha azt mondom, hogy légy nyugodt, akkor azt hiszed,

hogy azért valamit tenned kell.

A nyelvből származik az ellentét.

Olvastam egy könyvet, aminek az a címe: „Meg kell nyugodnod".

Ha valamit ’kell’, akkor már eleve nem lehetsz nyugodt.

Ez utasítás egy kitűzött cél felé... elérem a célt?... ez már a nyugalom?

... vagy még hiányzik valami?'

Ha valamire azt mondom, hogy 'kell', akkor feszültséget teremtek,

de ha feszült vagyok, akkor nem lehetek nyugodt.

A nyelv problémája, bizonyos dolgokat lehetetlen kifejezni.

Légy nyugodt.

Ha azt mondom, hogy nyugodj meg, akkor azt hiszed, hogy ez egy feladat,

és azt kérdezed, hogyan már más vágányon vagy.

Ez a kérdés értelmetlen, erre nincs válasz.

Módszert vársz tőlem, de a módszert csak akarattal lehet alkalmazni.

Az akarat pedig egyenlő az egoval.

Szóval a válasz: ne csinálj semmit.

Feküdj le és várj. Amit csinálsz, azt te csinálod.

Te állsz az utadban. Ha elkezdesz számolni egytől százig...

aztán visszafelé, száztól egyig, nem tudsz aludni.

Ha mégis elaszol, akkor azt nem a tett okozta, hanem az unalom.

Csak úgy tudsz elaludni, ha nem csinálsz semmit.

Ezért mondom: szexuális aktus, az úgy hangzik, mint egy tett,

és minden cselekedet erőfeszítéssel jár.

Itt a nehézség. Mit mondjak?

 

Inkább azt mondom, 'szerelmi játék'.

Talán így könnyebb megértened.

Játsszatok egymással, ez nem feladat, ez játék.

Mint két gyerek, vagy két állat.

Ne gondolj arra, mi következő lépés az aktusban?...

Jól csinálom...?' Ha ez történik,

akkor az nem 'komoly'. Komolysággal sosem érsz a völgybe.

Ha gondolkozol, akkor saját magad utjában állsz,

a gondolat elvon a történéstől.

Ha játék közben gondolkozol, akkor mechanikussá válik,

már nem vagy ott, és a gondolataid a jövőben kószálnak.

 

Értsd meg: a gondolat mindig elvon attól, ami van.

Ott vagytok együtt, szerelmes ölelésben, és az agy azt kérdezi,

hogy 'mi a következő lépés?'

Dobd el ezt az ostoba gondolatot ' és csak játssz.

Az történik, ami történik — ne szólj bele.

És ha érzel valamit, azt se analizáld; hagyd békén.

Nem értékelheted, mert eddig még sosem voltál ott.

Légy boldog. Gyönyörű együtt lenni azzal, akit szeretsz.

Szóval te ne csinálj semmit, de azért tudsz segíteni

Például, ha felizgulsz, akkor a légzésed is felgyorsul, ez kölcsönös.

Lélegezz lassan, mélyeket.

Ha a légzés lelassul, az izgalom is csökken, tovább tarthat az aktus.

Ne beszélj, ne mondj semmit az csak zavaró.

Nincs szükség szavakra, engedd a testet beszélni.

Ne gondolj arra, hogy mi történik, inkább csak érezd.

 

Érezd, ahogy árad a melegség, az érzelem, ahogy ömlik feléd az energia.

Légy éber a testben, de ne feledd; ez nem erőfeszítés, hanem játék.

A völgy vár rád... szinte eléd megy, ha nem rohansz.

S ha ott vagy, akkor már átalakultál.

Ha eltölt az érzés... a völgy nyugodt orgazmusa...

ha a folyó beleömlött a tengerbe akkor túljutottál a szexualitáson.

 

 

A szex meditációvá vált, szamádhi lett belőle.