Láma Thubten Jesse:A Tudat

A tudat természeténél fogva tiszta és mentes a kettősségtől.

Néhány iskolai irányzat szerint a jelentéktelen jelenségek nem rendelkeznek önvaló létezéssel,

ám a fontos jelenségek, mint amilyen a tudat is, abszolútnak és ezért önvaló létezőnek tekintik.

Nágárdzsuna nézete alapján azonban nincs kivétel, minden jelenség önvaló létezés nélküli.

Még Buddha sem rendelkezik önvaló létezése ugyanúgy, mint egy szemeteszsák sem.

Egyszerűen nincs olyan dolog, hogy önvaló létező,

vagy duálisan létező Buddha.

A szemeteszsák teljessége, Buddha teljessége és a mi teljességünk teljesen ugyanaz.

 

A buddhista nézőpont alapján a világ teremtője a tudat.

A tudat hoz létre mindent, beleértve boldogságunkat és problémáinkat.

Még az is a tudat potenciája, hogy a jelenségek nem rendelkeznek önvaló létezéssel.

Ez a potenciál nem a tudat nem-kettős természete és a tudat kétféle természetének egysége miatt létezik.

A tudat kétféle természete az abszolút, önvaló létezéstől mentes természete és a relatív,

kölcsönös összefüggésben álló természet.

Ez a természet nem olyan dolog, amit ki kéne találnunk, ez már eleve így van,csak realizálnunk kell.

 

A lényeg az, hogy megértsd a tudat abszolút értelemben üres vagy önvaló létezéstől mentes,

ám a relatív értelemben – okoktól és körülményektől függően- létezik.

A szamszára és a nirvána minden jelenségének létezése – beleérve a tudatot is -

olyan, mint egy illúzió, egy álom, vagy egy tükröződés, egy tükör.

Annak ellenére, hogy úgy tartják a dolgok azért nem léteznek, mert olyanok, mint egy illúzió,

egy álom vagy a tükröződés a tükrön, filozófiailag nem teljesen korrekt.

Elég pontatlan lenne azt mondani: „ Ez a jelenség azért nem létezik, mert pusztán egy illúzió.

Ez csak a tudatom egyik kivetülése.”

Valójában pont az ellentéte az igaz.

A jelenség pontosan azért létezik, mert kölcsönös összefüggésben álló illúzióként létezik.

A tükör tükröződése is kölcsönös összefüggésben áll: a tükör miatt létezik.